صفحه اصلی > اخبار 


  چاپ        ارسال به دوست

دانشکده علوم پزشکی اسفراین

بیماری خاموش به نام پوکی استخوان

به گزارش وبدا ،پوکی استخوان یا osteoporosis بیماری شایعی است که باعث ضعیف شدن استخوان ها شده و خطر شکستگی استخوان ها را افزایش می دهد، زمانیکه شما دچار پوکی استخوان هستید، با افتادن های عادی و یا ضربه های معمولی و یا در مراحل شدید حتی با یک سرفه ممکن است استخوان های شما بشکند این بیماری در اثر تخريب بافت استخوان و كاهش توده استخواني بوجود مي‌آيد و به عنوان يكي از شايعترين علل شكستگي استخوان در سنين بالا مطرح است.

در واقع از پوكي استخوان به عنوان يك بيماري خاموش ياد مي‌شود چون در مراحل اوليه اصولاً علائم ظاهري وجود ندارد، كه دقيق‌ترين روش براي تشخيص و پيگيري درمان، سنجش تراكم استخوان است.

کارشناس بیماری های غیر واگیر دانشکده علوم پزشکی اسفراین در این باره می گوید :

در سراسر جهان پوکی استخوان عامل بیش از 9/8 میلیون شکستگی های  استخوان در سال است  به طوری که شکستگی استخوانی و مهره ای به ترتیب هر 3 ثانیه و 22 ثانیه رخ می دهد و از هر زن بالای 50 سال یک نفر از شکستگی استئوپروتیک رنج می برند.

مریم سلطانی با بیان اینکه  شانس حفاظت از یک زن در برابر شکستگی لگن و ستون فقرات به ترتیب حدود 14 و 28 درصد است گفت : این بیماری زنان را بیشتر مبتلا می کند.

وی با اشاره به اینکه سن یک عامل خطر جدی برای پوکی استخوان است گفت: همه زنان با سن بالاتر از 65 سال برای بررسی پوکی استخوان باید دانسیتومتری ( سنجش تراکم استخوان) شوند.

کارشناس بیماری های غیر واگیر  معاونت بهداشتی سابقه شکستگی استئوپروتیک در والدین را یک عامل شناسایی کننده احتمال ابتلا به پوکی استخوان دانست و افزود : در صورت وجود استئوپروز در والدین، شما هم باید از نظر پوکی استخوان بررسی شوید.

مریم سلطانی میزان نیاز بدن به کلسیم برای استحکام استخوان هارا روزانه برای افراد عادی بین 1000 تا 1200 ميلي گرم عنوان کرد و گفت : اصولاً اين مقدار با مصرف روزانه 2 تا 3 ليوان شير يا ماست به همراه ساير منابع غذايي كلسيم‌دار تأمين مي‌شود که مهمترين منابع غذايي كلسيم شامل لبنيات مثل شير، ماست و پنير، ماهي‌هائي كه با استخوان خورده مي‌شوند مانند كيلكا، ساردين، سبزيجات برگي سبز رنگ مثل كاهو، كلم، مغزها مثل بادام، حبوبات به ويژه انواع لوبيا‌ها و سويا است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه داشتن يك رژيم غذائي متعادل از ابتداي دوران كودكي مي‌تواند تأثير بسيار زيادي در تشكيل توده استخواني داشته باشد گفت: خوردن مواد كلسيم‌دار به خصوص در اوايل طفوليت و جواني و رسيدن كلسيم به استخوان‌ها باعث استحكام طولاني استخوان‌ها مي‌شود، بخصوص مصرف كلسيم درمحدوده سني 10 تا 20 سالگي براي ساخت استخوان‌هاي محكم و قوي بايد بيشتر مورد توجه باشد.

 


١٢:٠٥ - 1398/07/29    /    شماره : ٥٨٩٦    /    تعداد نمایش : ١٧



خروج